راهنمای طلا و جواهرات

راهنمای نگهداری بهتر از طلا و جواهرات

راهنمای نگهداری بهتر از طلا و جواهرات
5/5 - (1 امتیاز)

همان‌طور که می‌دانید طلا و جواهرات کالایی لوکس و ارزشمند هستند و به همین دلیل مراقبت و نگهداری صحیح از آن‌ها دارای اهمیت بسیاری است. این کار موجب افزایش ماندگاری جواهرات شده و کیفیت آن‌ها را در طول زمان حفظ می‌کند. البته نباید فراموش کرد که کیفیت ساخت جواهرات، می‌تواند بر روی دوام آن‌ها تاثیر بگذارد. برخی از زیورآلات طلا به قدری باکیفیت ساخته می‌شوند که تا سال‌های طولانی دوام آورده و حتی نسل به نسل بین اعضای خانواده منتقل می‌شوند. اما علاوه بر این موضوع، نباید از اهمیت نحوه مراقبت و نگهداری از زیورآلات و مصنوعات طلا در ماندگاری آن‌ها چشم‌پوشی کرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که لازم است حداقل سالی یک بار زیورآلات خود را به خوبی تمیز کنید تا در اثر گرد و غبار، دوده و سایر آلودگی‌ها کیفیت خود را ازدست ندهند.
برای نگهداری صحیح از جواهرات طلا، لازم نیست در فواصل زمانی کوتاه و مرتب نزد کارشناس و متخصص این امر بروید؛ می‌توانید با رعایت نکاتی که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم، خودتان در منزل نیز راهکارهای مراقبتی مناسب را به کار گرفته و به دوام و درخشندگی زیورآلات خود بیفزایید.
.

نکات مهم در حفظ درخشندگی و زیبایی جواهرات و طلا

گذشت زمان موجب می‌شود که طلا و جواهرات دیگر درخشش اولیه خود را نداشته باشند؛ حتی ممکن است پس از مدتی خط و خش-هایی را بر روی آن‌ها مشاهده کنید. به همین دلیل بسیار مهم است که جواهرات خود را در خانه تمیز کنید تا همواره ظاهری براق و زیبا داشته باشند.
دلیل کدر شدن طلا و جواهرات، استفاده از نقره، مس، نیکل و برخی فلزهای گرانبهای دیگر در ساخت طلا است. این فلزها هنگامی که در معرض هوا قرار می‌گیرند، به واکنش با اکسیژن، سولفور و رطوبت موجود در هوا می‌پردازند و این امر به مرور زمان موجب سیاه و کدر شدن طلا خواهد شد. دقت داشته باشید که هرچه عیار طلا بالاتر باشد، میزان فلز طلای موجود در آن بیشتر است و به همین دلیل کمتر کدر خواهد شد. اما نگران نباشید، با راهکارهایی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، می‌توانید درخشندگی و زیبایی را به جواهرات خود بازگردانید.

نکات مهم در حفظ درخشندگی و زیبایی جواهرات و طلا

راهکارهای حفظ درخشندگی و زیبایی طلا

ممکن است تصور کنید، با کدر شدن طلا، دیگر باید طلای خود را تعویض کنید یا ظاهر آن را به همان شکل که هست، بپذیرید؛ اما راهکارهایی آسان و کاربردی برای بازگرداندن کیفیت و حفظ زیبایی و درخشندگی طلا وجود دارد که می‌توانید با انجام منظم آن‌ها، از ظاهر زیبا و براق جواهرات خود لذت ببرید. برخی از این روش‌ها به شرح زیر هستند.

پاکسازی منظم

یکی از اقداماتی که می‌تواند به حفظ کیفیت و درخشندگی طلا کمک کند، تمیز کردن منظم آن‌ها است. برای تمیز کردن باید با احتیاط و آهسته این کار را انجام دهید و از یک دستمل نرم استفاده کنید. بهتر است برای این کار به سراغ آب و صابون نروید. امروزه دستمال‌های مخصوص جواهرات در بازار وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها طلا را به آرامی پاک کنید. اگر بر روی جواهرات شما سنگ‌های قیمتی به کار رفته است، برای جلوگیری از شکستن و ایجاد خط و خش، احتیاط را رعایت کنید.

پاکسازی منظم

استفاده صحیح متناسب با سبک جواهرات

چنان‌چه از طلا و جواهرات خود، متناسب با سبک آن‌ها در هر موقعیت استفاده کنید، دیرتر کیفیت خود را از دست خواهند داد. طلاهای ظریف برای استفاده در مجالس و مهمانی‌ها مناسب‌تر است و اگر قصد استفاده روزمره از طلا را دارید، بهتر است به سراغ طلاهای حجیم و ضخیم‌تر بروید. این کار مانع از آسیب دیدن و کدر شدن جواهرات ظریف شما خواهد شد.

جلوگیری از تماس با مواد آرایشی و شیمیایی

دور نگه داشتن زیورآلات طلا از تماس مستقیم با مواد آرایشی یا مواد شیمیایی و انواع شوینده‌ها، به حفظ کیفیت و درخشندگی آن‌ها کمک می‌کند. تماس طلا با موادی مانند صابون، سفید کننده لباس، پاک‌کننده‌های آرایشی، انواع روغن‌ها و حتی چربی پوست نیز می‌تواند موجب از بین رفتن درخشش و جلای جواهرات طلای شما شود.
در مورد سنگ های قیمتی به کار رفته بر روی طلا، بهتر است سنگ‌ها و مروارید را از تماس با چربی‌های طبیعی پوست و شوینده‌های قوی دور نگه دارید تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود. به توصیه‌های طلا فروش در این مورد دقت کنید و از تماس طلا با تمام موادی که به شما توصیه می‌شود، جلوگیری کنید و اگر در معرض تماس قرار گرفت، با یک دستمال نرم آن را تمیز کنید. دقت داشته باشید که انواع شوینده‌های شیمیایی، عطر، پاک‌کننده‌های آرایشی، فیکساتورها نظیر اسپری فیکس صورت یا تافت مو همگی می‌توانند باعث کدر شدن و خورده شدن طلا شوند.

جلوگیری از تماس طلا با مواد آرایشی و شیمیایی

جلوگیری از آسیب در زمان فعالیت‌های ورزشی

اکثر مردم تصور می کنند که زیورآلات طلا به دلیل مقاومت بالای طلا و رنگ ثابت آن، باید همیشه و به صورت مداوم مورد استفاده قرار بگیرند و نیازی به خارج کردن آن­ها از دست یا سر و گردن نیست. این تصور اشتباه است؛ اگر همیشه از زیورآلات استفاده کنید و در هنگام فعالیت­های مختلف مانند فعالیت­های ورزشی، آن­ها را از کنار نمی گذارید، باید منتظر کدر و بی کیفیت شدن جواهرات خود باشید. فعالیت‌های ورزشی به دلیل ایجاد عرق بر روی پوست و تماس پوست با زیورآلات، موجب وارد آمدن آسیب­های زیادی به آن­ها می­شود. بنابراین در هنگام ورزش از جواهرات طلای خود استفاده نکنید. همچنین برخی از ورش­ها مانند کاراته، صخره‌نوردی و… می­توانند موجب وارد آمدن ضربه به جواهرات شده و منجر به شکستن یا خط و خش بر روی آن­ها شوند. بنابراین بهترین راه این است که در هنگام فعالیت­های ورزشی به ویژه فعالیت­های سنگین از طلا استفاده نکنید.

جلوگیری از آسیب در زمان فعالیت‌های ورزشی

استفاده از جعبه نگهداری

نگهداری طلا در مکان مناسب بر روی حفظ کیفیت آن، تاثیر بسیار زیادی دارد. بهتر است جواهرات و زیورآلات طلای خود را به صورت مجزا درون جعبه جواهرات نگهداری کنید و به این ترتیب از هرگونه آسیب یا واکنش‌های شیمیایی دور نگه دارید. به یاد داشته باشید انباشتن طلاها بر روی یکدیگر صحیح نیست و برای هر زیورآلاتی جعبه‌ای مجزا در نظر بگیرید. این کار مانع از گره خوردن زنجیرهای طلا و ساییدن زیورآلات به یکدیگر می‌شود. این نکته را نیز به خاطر بسپارید که هرگز نباید جواهرات طلا و گران قیمت خود را همراه با بدلیجات مختلف در یک مکان نگهداری کنید. این کار موجب از بین رفتن و کدر شدن رنگ و لعاب طلا خواهد شد. به علاوه، جعبه نگهداری از جواهرات باید در داشته باشد تا جواهرات از تماس با هوا و گرد و غبار دور بمانند.

استفاده از جعبه نگهداری

جلوگیری از تماس با آب‌های آلوده

یکی از روش‌های حفظ کیفیت و درخشندگی طلا، دور نگه داشتن آن از رطوبت و به ویژه تماس با آب‌های آلوده است. به یاد داشته باشید که هرگز نباید با زیورآلات طلای خود در استخر یا دریا شنا کنید. کلر موجود در آب استخر به طلا و سنگ‌های قیمتی به کار رفته در جواهرات شما آسیب می‌رساند. آب دریا نیز دارای مقدار فراوانی نمک است و باعث خوردگی طلا و جواهر خواهد شد.

روش‌های انجام بازدید و مرمت

برای اینکه مطمئن شوید، طلا و جواهرات شما کیفیت خود را حفظ کرده­اند و آسیبی به آن ها وارد نشده است، باید هر چند مدت یک­بار آن­ها را مورد بازدید قرار دهید و به خوبی بررسی کنید. اگر مشاهده کردید که طلا دیگر جلوه و درخشندگی قبل را ندارد، می­توانید با دستمال مخصوص جواهرات آن را تمیز کنید. اما گاهی با تمیز کردن درخشندگی طلا به آن بازنمی­گردد. در این مواقع می­توانید جواهرات خود را نزد طلاساز ببرید، تا آن را با آبکاری طلا روکش کند و طلای شما مانند روز اول درخشان و براق شود. علاوه بر این برخی از زیورآلات طلا، دارای ارزش بسیار بالایی هستند و برای جلوگیری از آسیب دیدن بهتر است در منزل تمیز نشوند. خش برداشتن یا خراش این­گونه زیورآلات می­تواند از ارزش آن­ها بکاهد، بنابراین باید آن­ها را به کارشناس طلا و جواهرات بسپارید تا با صرف هزینه ه­ای، به مرمت و پاک کردن آن­ها بپردازند.

در صورت بروز هر گونه آسیب به طلا و جواهرات نیز، آن­ها را نزد تکنسین تعمیرات طلا و جواهرات ببرید تا این فرد متخصص با استفاده از ابزارهای مختلف به مرمت انواع طلا و جواهرات آسیب دیده بپردازد. مرمت طلا شامل مراحلی نظیر تمیز کردن اولترا سونیک، آبکاری، پرداخت، لحیم­کاری و جوش و لیزرکاری می­شود و ظاهر طلای شما را مانند روز اول خواهد کرد.

نتیجه ­گیری

طلا و جواهرات نقش مهمی در زیباتر کردن و لوکس نشان دادن استایل شما دارند، اما در صورت کدر و بی کیفت شدن، دیگر آن جلوه و درخشش قدیم خود را نخواهند داشت؛ به همین دلیل لازم است تا با نگهداری و مراقبت صحیح از زیورآلات طلای خود، از آسیب دیدن و کدر شدن آن­ها جلوگیری کنید. شما می­­توانید با تمیز کردن منظم طلا، نگهداری آن در جعبه مخصوص و در محلی خشک و خنک، دور نگه داشتن طلا از هرگونه ماده شیمیایی نظیر مواد شوینده و آرایشی و دقت در هنگام استفاده از آسیب رسیدن به جواهرات خود پیشگیری کرده و کیفیت زیورآلات خود را حفظ کنید. در پایان می­توانید برای آبکاری و مرمت جواهرات خود، آن­ها را نزد کارشناس و تکنسین طلا و جواهرات ببرید تا مانند روز اول نو و درخشان شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − دوازده =