راهنمای طلا و جواهرات

نکات مهم در هنگام خرید طلا به صورت نقد و اقساط

نکات مهم در هنگام خرید طلا به صورت نقد و اقساط

آیا قصد خرید طلا دارید و می‌خواهید بدانید هنگام خریدن آن باید به چه نکاتی توجه کنید؟ پس این مقاله برای شماست. طلا، از آن دسته جواهراتی است که هم جنبۀ زینتی دارد و هم نوعی سرمایه به حساب می‌آید و به همین دلیل، مهم است که با چه هدفی و تحت چه شرایطی می‌خواهید طلا بخرید؛ زیرا باید با توجه به آن نکاتی را درنظر بگیرید تا بهترین محصول را خریداری کنید و خودتان را از هرگونه کلاهبرداری و ضرر، مصون نگه دارید. در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام خریدن طلا و جواهرات به آن‌ها توجه کنید، خواهیم پرداخت.

مهم‌ترین نکات هنگام خرید طلا

خرید طلا به‌علت قیمت بالای این فلز ارزشمند، خریدی مهم محسوب می‌شود؛ پس اگر قصد خرید دارید، ابتدا مشخص کنید می‌خواهید طلا را برای خودتان بخرید یا به کسی هدیه بدهید؟ این طلا برای استفادۀ معمول است یا برای عروسی و مراسم؟ قصد دارید طلای نو بخرید یا دست دوم؟ آیا می‌خواهید هزینۀ آن را یک‌باره بپردازید یا مایل به خرید قسطی طلا هستید؟ پس‌از اینکه به همۀ این سوالات پاسخ دادید و به تصویر شفافی در این خصوص رسیدید، نکات زیر را هنگام خرید رعایت کنید:

خرید طلا

۱- خرید طلا از فروشگاه‌های معتبر

اولین و مهم‌ترین نکته در خرید طلا و جواهرات، خرید از فروشگاه‌های معتبر و صاحب‌نامی است که سال‌ها در این عرصه فعالیت کرده‌اند و ثابت‌شده‌اند. در چنین فروشگاه‌هایی احتمال اینکه طلای بی‌کیفیت بخرید کم است و معمولاً شرایط خوبی را برای مشتریان خود درنظر می‌گیرند و درصورت بروز هرگونه مشکلی، قادر به پیگیری آن خواهید بود. برای خریدن طلا، اولویت با مراجعۀ حضوری به فروشگاه‌هاست تا بتوانید جواز کسب و اعتبار آن‌ها را بررسی کنید، اما درصورتی‌که ترجیح شما خرید از فروشگاه‌های آنلاین و وب‌سایت‌هاست حتماً از داشتن نماد تجارت الکترونیکی (اینماد) و مجوزهای لازمشان اطمینان حاصل کنید.

۲- توجه به نحوه محاسبه در هنگام خرید طلای قسطی

خرید اقساطی طلا در کنار پرداخت نقدی، یکی از روش‌های مناسب برای خرید است که در آن محدودیتی وجود ندارد و چه قصد خرید دستبند طلا داشته باشید چه خرید انگشتر طلا یا گردنبند، گوشواره و … می‌توانید از این روش استفاده کنید. نکتۀ مهم این است که به‌دلیل نوسانات بازار، همۀ طلافروشی‌ها شرایط خرید اقساطی را برای مشتریان خود فراهم نمی‌کنند؛ بنابراین ابتدا باید به‌دنبال فروشگاهی باشید که خرید قسطی جواهرات و طلا را در برنامه‌های خود دارد. پس‌از آن به نکات زیر توجه کنید:

  • نحوۀ محاسبۀ قیمت طلای قسطی

اولین نکته‌ای که باید در خرید قسطی طلا به آن توجه کنید، نحوۀ محاسبۀ قیمت طلاست؛ زیرا معمولاً در فروش اقساطی، قیمت آن افزایش می‌یابد. وقتی از این مسئله آگاه شدید باید به تفاوت قیمت اصلی و قیمت قسطی و شیوۀ قسط‌بندی آن دقت کنید و شرایطی را بپذیرید که برایتان مناسب و به‌صرفه است. مزیت خرید اقساطی طلا ار فروشگاه ۱۰گلد گالری این است با پیش‌پرداخت اولیه قیمت طلا برای شما تثبیت می‌شود و با بالارفتن قیمت طلا، قیمت طلایی خریداری‌شده شما بالا نخواهد رفت.

خرید طلا

  • بررسی قرارداد پیش‌از امضاکردن

برای طلای قسطی معمولاً قراردادی درنظر گرفته می‌شود که قیمت، نحوۀ قسط‌بندی و نوع و زمان‌بندی پرداخت و… در آن ذکر می‌شود. توصیه این است که پیش از امضای قرارداد، حتماً آن را دقیق مطالعه کنید. در برخی موارد طلافروشان از همان ابتدا طلا را تحویل نمی‌دهند و پس‌از پرداختِ درصدی از مبلغ، این کار را می‌کنند. بنابراین شرایط را بخوانید و چیزی را امضا کنید که مورد تایید شماست.

  • خرید حضوری یا آنلاین طلا

برای خرید اقساطی جواهرات و طلا، هم می‌توانید به‌شکل حضوری اقدام کنید و بعد از بررسی محل خرید و اعتبار فروشنده، طلای موردنظرتان را بخرید، هم به شکل آنلاین و غیرحضوری. از آنجا که تعداد طلافروشی‌هایی که شرایط خرید اقساطی دارند، کم است، برخی از افراد ترجیح می‌دهند به‌سراغ فروشگاه‌های آنلاین و وب‌سایت‌ها بروند. اگر قصد چنین کاری را دارید، حتماً به داشتن نشان اینماد توجه کنید و از فروشگاه‌های معتبری مثل فروشگاه 10گلد گالری طلا بخرید و سرمایۀ خود را در اختیار فروشندگان ناشناس و نامعتبر قرار ندهید.

۳- توجه به اجرت زیورآلات در هنگام خرید طلا

یکی از گزینه‌هایی که برای خیلی از افراد دلخواه و مطلوب به‌نظر می‌آید، خرید طلای کم‌اجرت است. این طلا که درواقع همان طلای نو با دستمزد و هزینۀ ساخت پایین است، می‌تواند برای خریداران گزینۀ معقولی به‌حساب بیاید اما از آنجا که کلاهبرداری‌های زیادی در این خصوص انجام می‌شود، اگر قصد خرید این نوع طلا را دارید حتماً به نکات زیر توجه کنید:

  • از فروشندۀ معتبر خرید کنید؛
  • رزومه و سابقۀ فروشنده را چک کنید؛
  • حتماً از فروشنده فاکتور بخواهید و کد طلا را بررسی کنید.
CR475 ست ونکلیف مدل copy-min
حتما بخوانید
13 روش کاربردی برای تشخیص طلای اصل از بدل

ست کامل طرح تراش ونکلیف

۶۰,۰۸۲,۰۰۰ تومان

۴- توجه به نو یا دست دوم بودن طلا

به‌غیر از طلای نو که همواره طرفداران خود را دارد، خریدن طلای دست دوم یا همان طلای بدون اجرت نیز بسیار رایج است. معمولاً افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند این نوع طلا را خریداری می‌کنند؛ زیرا برای فروش طلای دست دوم، هزینه‌ای به‌عنوان اجرت گرفته نمی‌شود و می‌تواند در درازمدت سودده باشد. اگر شما نیز قصد خرید این نوع طلا را دارید، نکاتی که در ادامه گفته می‌شود را به خاطر داشته باشید.

۵- نکات مهم برای سرمایه‌گذاری با خرید طلای اقساطی

اگر قصد سرمایه‌گذاری با طلای دست دوم را دارید و از طرفی می‌خواهید به شکل اقساطی آن را بخرید، باید دقت بیشتری به خرج دهید. در وهلۀ اول مهم است که به یک فروشگاه معتبر و مورد اعتماد مراجعه کنید، سپس از تمام شرایط آن‌ها باخبر شوید که خرید خود را آگاهانه انجام دهید؛ زیرا گرچه طلای دست دوم بدون اجرت است، اما در فروش اقساطی مبلغی به‌عنوان بهره درنظر گرفته می‌شود و باید آن را با قیمت اصلی طلا و توانایی مالی خودتان، مقایسه کنید. نکتۀ مهم درخصوص سرمایه‌گذاری با طلای دست دوم قسطی این است که به‌علت نوسان بازار و سودی که روی مبلغ آن می‌رود، در کوتاه‌مدت بهره‌ای برای شما نخواهد داشت و برای سرمایه‌گذاری و سوددهی باید صبر بیشتری خرج کنید.

خرید طلا

۶- توجه به برند طلا

اگر قصد خریدن طلای دست دوم دارید و می‌خواهید مبلغ را قسطی پرداخت کنید، حتماً به‌سراغ برندهای معتبر بروید که محصول خریداری‌شده کیفیت خوبی داشته باشد و در آینده برای فروش آن به مشکل نخورید. برای آشنایی با بهترین برندهای طلا می‌توانید به لینک خرید قسطی برندهای معتبر طلا  مراجعه کنید.

۷- داشتن فاکتور رسمی

نکتۀ مهم دیگر دربارۀ طلای دست دوم این است که این طلا هم باید مثل یک محصول نو، فاکتور داشته باشد. فاکتور، شناسنامه و گواهی اصالت طلا محسوب می‌شود که به کمک آن می‌توانید اعتبار طلایتان را بسنجید و مطمئن شوید آنچه می‌خرید دزدی نیست یا کلاهبرداری صورت نگرفته است. علاوه‌بر این، فروش طلای بدون فاکتور نیز سخت است و به همین دلیل داشتنش جزو موارد ضروری محسوب می‌شود. بنابر دلایل گفته‌شده، وقت خریدن طلای دست دوم، گرفتن فاکتور از فروشنده را فراموش نکنید.

سخن پایانی

خرید طلا از آن دسته خریدهایی است که برای انجامش باید نهایت دقت را به کار برد؛ زیرا این فلز محبوب، هم قیمت بالایی دارد و هم سودجویان بسیاری درصدد سوءاستفاده از ناآگاهی مردم و خریداران هستند. بنابراین اگر شما هم قصد چنین کاری را دارید، باید بدانید خریدن هر نوع طلا اعم از طلای نو، طلای کم‌اجرت و طلای بدون اجرت (دست دوم) شرایط و نکاتی دارد که باید از آن‌ها آگاه بشوید و هنگام خرید به آن‌ها دقت کنید. برای مثال خرید از فروشگاه معتبر، دریافت فاکتور، بررسی کد طلا و… برخی از این نکات هستند که دانستن و رعایت‌کردنشان، احتمال اینکه خرید خوب و مطمئنی داشته باشید و از آن سودی عایدتان شود را بالا می‌برد. برای تجربه یک خرید قسطی بی‌دردسر و سودمند، شرایط فوق‌العاده ۱۰گلد گالری را حتماً بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 2 =