دانستنی های طلا و جواهرات

چگونه طلای سفید را از نقره تشخیص دهیم؟

چگونه طلای سفید را از نقره تشخیص دهیم؟
4/5 - (1 امتیاز)

در دنیای فلزات گرانبها، طلای سفید و نقره دو نمونه از محبوب‌ترین انتخاب‌ها هستند. برای افرادی که ظاهر این زیورآلات سفیدرنگ را دوست دارند، هردوی این فلزات جذابیت خاص خودشان را دارند؛ اما موضوع مهم، فرق طلای سفید و نقره است. با اینکه هر دو، فلزاتی زیبا و همه‌کاره هستند؛ اما ممکن است به‌جای یکدیگر فروخته شوند یا تقلبی باشند؛ بنابراین لازم است اطلاعات لازم را درباره روش‌های تشخیص این دو فلز گرانبها داشته باشید. در این مقاله قصد داریم درباره روش تشخیص و تفاوت قیمت این دو و خرید اقساطی طلا صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

تشخیص طلای سفید از نقره

طلای سفید نوعی فلز طلا است که با فلزات دیگر مانند نیکل، پالادیوم یا نقره مخلوط می‌شود و آلیاژی سفید رنگ ایجاد می‌کند. در آخرین مرحله، رودیوم روی فلز آلیاژی، آبکاری می‌شود تا درخشندگی و دوام آن افزایش یابد. خلوص طلای سفید با عیار آن اندازه‌گیری می‌شود و ظاهر کلاسیک و جاودانه‌اش، آن را به انتخابی محبوب برای حلقه‌های نامزدی، سرویس طلای سفید عروسی و سایر جواهرات زیبا تبدیل می‌کند. این طلا در طول جنگ جهانی اول به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت؛ چون دولت ایالات متحده پلاتین را به‌عنوان یک ماده استراتژیک مورد نیاز برای جنگ اعلام کرده بود و بنابراین نمی‌شد از آن برای کاربردهای غیرنظامی استفاده کرد. این جهش شروع روند تولید حلقه‌های نامزدی با طلای سفید بود. درخشش روشن و رنگ سرد این طلا به‌خاطر روکش رودیوم آن است و طلای سفید روکش‌نشده درخششی با رنگ خنثی‌تر و تقریباً کرم رنگ دارد. این آلیاژ طلا همانند طلای زرد ضدحساسیت است؛ اما کسانی که به نیکل حساسیت دارند باید از این نوع طلا که حاوی نیکل است، اجتناب کنند.

طلای سفید

نقره استرلینگ آلیاژی از 925 قسمت نقره و 75 قسمت مس است و از نظر بصری، کاملاً شبیه طلای زیبای سفید، اما نرم‌تر از طلا و مستعد خراش است. علاوه‌براین، این فلز به‌مرورزمان کدر می‌شود که باید با پولیش نقره تمیز شود. سرویس نقره و رنگ سفید آن جذابیت مدرنی دارد که باعث می‌شود بیشتر روی شکل جواهرات تمرکز کنید.

به‌دلیل ظاهر مشابه طلای آلیاژ سفید و نقره، گاهی اوقات تشخیص این طلا از نقره دشوار است. بااین‌حال، چند تفاوت کلیدی وجود دارد که می‌تواند به شما در تشخیص آن‌ها کمک کند.

تفاوت از نظر رنگ

نقره دارای رنگ سفید مایل به خاکستری و طلای رنگ سفید دارای یک سایه مشخص سفید است.

تفاوت در علامت‌های حک‌شده

هم نقره و هم طلای جذاب سفید، معمولاً با علامت‌های کوچکی که خلوص آن‌ها را نشان می‌دهد، مهر می‌شوند؛ اما این علامت‌ها روی هر فلز متفاوت است. نقره معمولاً با علامت مشخصی مهر می‌شود که درصد خلوص آن را نشان می‌دهد (مثلاً 925 برای نقره استرلینگ معادل 92.5٪ نقره خالص است)، درحالی‌که طلای سفید معمولاً با عیار آن مهر می‌شود (به عنوان مثال “14K” نشانه طلای 14 عیار و شامل 58.5 درصد طلا است). معمولاً می‌توانید این حکاکی را داخل حلقه‌ها یا النگوها و روی قفل دستبند یا زنجیر طلا سفید مردانه یا زنانه مشاهده کنید.

نقره، تیره می‌شود

همچنین، نقره با گذشت زمان تیره می شود؛ اما طلایی که به رنگ سفید است، تیره نمی‌شود، هرچند ممکن است به‌مرورزمان کدر شود و برای بازگرداندن درخشش آن نیاز به صیقل‌دهی باشد.

طلا گران‌تر و سخت‌تر از نقره است

طلای زرد و سفید معمولاً گران‌تر از نقره است؛ چون حاوی فلز طلا است و چگالی بالاتری دارد. ازسوی‌دیگر، نقره یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین فلزات گرانبها برای تولید جواهرات ظریف است که در مقایسه با طلا نرم‌تر و شکل‌دهی به آن سخت‌تر است.

طول عمر طلای سفید و نقره

طلای زرد و سفید، هردو بسیار بادوام‌تر از نقره هستند و می‌توانند در برابر سایش روزانه مقاومت کنند، به‌راحتی نمی‌شکنند و رنگ، درخشش و شکل خود را برای سال‌های طولانی حفظ می‌کنند. همچنین، طلا در برابر خوردگی مقاوم است و درخشش خود را به‌مدتی بسیار طولانی‌تر از نقره حفظ می‌کند. بااین‌حال، طلای زیبای سفید و نقره جذاب، هردو نیاز به نگهداری دارند و حتی در مقایسه با انواع دیگر طلا، مانند طلای زرد و رزگلد، طلای سفید به مراقبت بیشتری نیاز دارد؛ چون روکش رودیوم آن پس‌از مدتی از بین می‌رود. برای مراقبت از آن باید هر چند سال یک‌بار، سرویس طلا یا انگشتر طلا سفید مردانه یا زنانه خود را مجدداً روکش و ته‌رنگ گرم آن را زیر این روکش پنهان کنید.

نقره هم برای جلوگیری از کدرشدن نیاز به تمیزکردن و پرداخت منظم دارد. برای نگهداری روزانه، می‌توانید از مخلوط آب ولرم و صابون ظرفشویی برای سرویس نقره خودت استفاده کنید و آن را با یک مسواک نرم جلا دهید و آن را در ظروف خشک و بدون هوا نگهداری کنید.

تشخیص طلای سفید از نقره در خانه

با توجه به افزایش روزافزون قیمت و تقاضا برای طلا، بازار سیاهی برای آن در سراسر جهان وجود دارد. استانداردهای بین‌المللی می‌گوید طلا با عیار کمتر از 10 یا 41.7 درصد طلا، تقلبی محسوب می‌شود و ممکن است این فلز با نقره یا فلزات دیگر جایگزین شده باشد؛ اما تفاوت‌های ظریفی بین طلای سفید و نقره وجود دارد.

طلای سفید

تشخیص از طریق رنگ

نقره دارای ته‌رنگ مایل به خاکستری و طلای زیبای سفید به رنگ سفید خالص درخشان یا مات است. طلای روکش‌شده با رودیوم در زمان آبکاری، ظاهری آینه‌مانند دارد، درحالی‌که نقره براق‌تر و درخشان‌تر است. طلای روکش‌شده با رودیوم درخشش خود را حفظ می‌کند؛ اما باید هر 2 تا 3 سال یک‌بار مجددا با رودیوم روکش شود. در مقابل، نقره به‌راحتی کدر می‌شود؛ اما مواد تمیز کننده و پارچه مناسب می‌توانند آن را به درخشش اولیه خود بازگردانند.

تشخیص از روی علائم حک‌شده

به‌خاطر داشته باشید که نقره راحت‌تر از طلای سفید خراشیده می‌شود و ازبین‌رفتن تدریجی درخشندگی آن به‌دلیل علائم ناشی از سایش روزانه است؛ اما شما باید هر زمان که طلا خریداری می‌کنید، به حکاکی روی آن توجه کنید. این یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای تشخیص خلوص طلا است. سیستم کلی برای نشان‌دادن خلوص آلیاژهای پلاتین، طلای زرد و سفید و نقره، سیستم قسمت در هزار فلز خالص در آلیاژ است. این به این معنی است که آلیاژی که حاوی 75 درصد طلا است، با عدد 750 نشان داده می‌شود و دارای عیار 18 است. بااین‌حال، به نقره، فلز مس اضافه می‌شود تا به آلیاژی بادوام تبدیل شود. اعداد خلوص معتبر استاندارد نقره تحت سیستم ظرافت میلیزیمال هستند و عبارت‌اند از:

 

333، 375، 417، 500، 583.3، 585، 625، 750، 834، 899، 900، 916، 958، 986، 990، 995، 999، 999.9، 999، 999، 9.9، 9.9 و 9.9.

هرچه عیار نقره یا طلا بالاتر باشد، نشانه خلوص بیشتر است. در تمام دنیا رایج‌ترین عیارهای طلای زرد و سفید 8k، 10k، 14k، 18k، 22K و 24k هستند؛ اما در ایران رایج‌ترین عیار، 18 و 21 است. توجه به این علائم می‌تواند در تشخیص طلا از نقره کمک کند؛ اما ازآنجاکه هرکسی می‌تواند هر علامت مشخصی را حکاکی کند؛ اما این آزمایش 100 درصد بدون خطا نیست.

حتما بخوانید
آشنایی با برند جواهرات و اکسسوری کارتیر و تاریخچه این برند معروف

تشخیص از روی تغییر رنگ یا عدم تغییر

یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در یک سرویس طلای سفید قدیمی ممکن است اعداد مربوط به عیار از بین رفته باشند. در این مورد، بهتر است با یک جواهرساز معتبر مشورت کنید. یک تست بسیار ساده دیگر این است که یک قطعه از طلای خود را بردارید و چند لحظه بین دستان خود نگه دارید. پس‌از تعریق، شروع به مالیدن آن به عقب و جلو روی پوست دست خود کنید. طلا یا رنگ پوست شما را تغییر می‌دهد یا تاثیری نخواهد داشت. اگر رنگ آن به مشکی، آبی یا سبز تغییر کند، به این معنی است که طلا تقلبی است و اگر روی پوست تاثیری نداشت. یعنی طلای واقعی است. توصیه می‌کنیم قبل‌از انجام آزمایش، کرم‌های آرایشی روی پوست را پاک کنید تا نتایج دقیقی به دست آورید.

تست آب برای تشخیص طلای سفید اصل

یکی دیگر از تست‌های قابل انجام در خانه، تست آب است. یک کاسه، فنجان یا ظرف آب بردارید و تکه‌ای از طلای خود را در آن بیندازید. طلا متراکم است و اگر در آب فرو رود، به این معنی است که طلای واقعی است؛ اما اگر طلا به سمت بالا یا وسط فنجان شناور شود، نشان‌دهنده تقلبی‌بودن آن و احتمال وجود نقره است.

تشخیص با یُد

یکی دیگر از روش‌های تشخیص طلا سفید از نقره در خانه به کمک ید است. کافی است کمی ید روی سطح طلا بکشید و اگر اثر آن باقی ماند یعنی طلا تقلبی و احتمالا آلیاژی از نقره است؛ اما اگر از بین رفت، به‌معنای واقعی‌بودن طلا است.

استفاده از آهنربا

همچنین، می‌توانید یک آهنربای قوی را در کنار قطعه طلای خود قرار دهید و منتظر واکنش باشید. طلا یک فلز غیرمغناطیسی است و اگر هیچ واکنشی مشاهده نکردید، به این معنی است که طلای واقعی است؛ اما اگر جذب شد، به‌معنای وجود آلیاژ آهن روکش‌شده است.

تشخیص طلا به‌وسیلۀ کاشی!

برای تشخیص اصل‌بودن طلای زرد یا سفید، یک صفحه یا کاشی سرامیکی بدون لعاب بردارید و طلای خود را روی سطح آن بتراشید. اگر طلا اثری از خود برجای گذاشت، یعنی طلای اصل است و درغیراین‌صورت، جعلی است. فلزات دیگر رد سیاهی از خود به‌جا می‌گذارند.

تشخیص از طریق وزن

یکی دیگر از تست‌های طلا، اندازه‌گیری وزن آن است. وزن طلای اصل با نقره متفاوت و سنگین‌تر از آن است.

تشخیص با استفاده از سرکه و سایر مواد شیمیایی

برای تشخیص طلا سفید اصل کافی است چند قطره سرکه روی طلا بریزید. اگر رنگ طلا ثابت بماند، واقعی و اگر تغییر کند، تقلبی است. برای تشخیص نقره می‌توانید از پماد سولفور استفاده کنید و با مالیدن کمی از آن روی طلا، اگر رد آبی به‌جا ماند، متوجه می‌شوید که زیورآلات شما نقره است.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص طلای اصل، استفاده از مقداری آمونیاک روی سطح طلا است. اگر سطح طلا تیره شد،، به‌معنای اصل‌بودن طلا است. همچنین، شما می‌توانید با قراردادن یک تکه یخ روی سطح طلا و نقره نیز از اصل‌بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. ازآنجاکه طلا و نقره رسانش گرمایی بالایی دارند، سرعت ذوب یخ روی آن‌ها افزایش می‌یابد. البته از وایتکس هم می‌توانید برای تشخیص اصل‌بودن طلا استفاده کنید. اگر یک قطره از وایتکس را روی طلای 24 عیار بریزید، به رنگ قرمز، قهوه‌ای یا سبز درمی‌آید و متوجه می‌شوید که طلا اصل است؛ اما ممکن است با این ریسک، به طلا آسیب برسد.

تفاوت قیمت طلای سفید از نقره

طلا سفید و نقره هرکدام مزایای متفاوتی دارند. به‌عنوان مثال، هردو ضدحساسیت هستند، مگراینکه طلا با نیکل آلیاژ شده باشد؛ اما نقره بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از طلا است و برای بسیاری از افراد، گزینه‌ای عالی برای زیورآلات روزمره است؛ اما نقره بسیار بیشتر از طلای زرد یا سفید مستعد کدرشدن و خم‌شدن است. قیمت طلای زرد یا سفید نسبت به نقره معمولاً به نسبت 64 به 1 است و به‌همین دلیل، بسیاری از افراد خرید اقساطی طلای سفید را ترجیح می‌دهند. معمولاً در دوران رکود بازار طلا و نقره هم قیمت نقره معمولاً سریع‌تر از طلا کاهش پیدا می‌کند و به‌همین نسبت در زمان صعود قیمت‌ها در بازار فلزات گرانبها، نقره روند افزایش صعودی پرشتاب‌تری خواهد داشت.

خرید اقساطی طلای سفید

روند ناگهانی و صعودی قیمت طلا در سال‌های اخیر برای بسیاری از مردم و به‌ویژه برای زوج‌های جوانی که قصد خرید سرویس طلا داشتند، باعث کاهش قدرت خرید در این حوزه شد. بااین‌وجود، راهکارهایی مانند خرید قسطی طلای سفید همچنان می‌تواند یکی از سرمایه‌گذاری‌های عالی محسوب شود، هرچند باید توجه داشته باشید که خرید قسطی سرویس طلای سفید باتوجه به نوسانات قیمت طلا در بازار یک ریسک بزرگ هم محسوب می‌شود. باوجوداین، فروشگاه ۱۰گلد گالری با فراهم‌سازی شرایط مناسب برای خرید اقساطی طلای زرد و سفید تلاش دارد تا زمینه مساعدتری را برای خرید طلای عموم هموطنان گرامی فراهم آورد. با خرید قسطی طلا از این فروشگاه و پرداخت پیش‌پرداخت، قیمت طلا برای شما تثبیت خواهد شد و دیگر نیازی نیست نگران جهش ناگهانی قیمت طلا باشید.

طلای سفید

سخن پایانی

انتخاب بین سرویس نقره و طلای سفید به چند عامل از قبیل اولویت، بودجه و سلیقه و انتخاب فردی بستگی دارد. باوجوداین، هردو فلز انتخاب‌های زیبا و محبوبی هستند؛ اما شما باید تصمیم بگیرید که کدام‌یک برایتان مناسب‌تر است؟ طلای زیبای سفید و نقره جذاب و منجصربه‌فرد، هردو فلزهای روشن، مقاوم و نارسانایی هستند که رنگی مشابه دارند؛ اما بااین‌حال، از نظر قیمت، بافت، وزن، خواص شیمیایی و فیزیکی تفاوت‌های زیادی دارند. ما در این راهنما سعی کردیم مهم‌ترین روش‌های تشخیص این دو فلز را علی‌رغم کاربردهای گسترده آن‌ها در صنعت تولید جواهرات و مد بیان کنیم. شما چه روش‌هایی برای تشخیص طلا و نقره دارید؟ با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =