راهنمای طلا و جواهرات

معرفی انواع طلا و رنگ طلا در ایران + معرفی و مقایسه

معرفی انواع رنگ طلا
4.7/5 - (3 امتیاز)

علیرغم اینکه انتخاب انواع طلا ممکن است ساده به نظر برسد اما درواقع، تصمیم‌گیری در مورد انتخاب عیار یا انواع رنگ طلا می‌تواند چالش‌های خودش را داشته باشد. ممکن است در ابتدا فکر کنید فقط لازم است بین رنگ‌های زرد و سفید، یک رنگ را انتخاب کنید اما واقعیت این است که برای خرید انگشتر طلا یا دستبند طلا و حتی گوشواره طلا گزینه‌های بسیار متنوعی در پیش رو دارید که هرکدام می‌تواند تاثیر زیادی بر ظاهر و احساس شما بگذارد. برخی از طلاهای رنگی در طبیعت یافت می‌شوند، درحالی‌که برخی دیگر را فقط باید به‌صورت مصنوعی تولید کرد. در این مقاله قصد داریم درباره انواع مختلف عیارهای طلا و رنگ‌های آن‌ها صحبت کنیم. از شما دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید.

معرفی انواع طلا و رنگ طلا در ایران

انواع طلا بر اساس عیار

در مقیاس جهانی اعداد 14K، 18K، 20K، 21K، 22K، 24K تعیین‌کننده میزان خلوص طلا هستند و برحسب «قیراط» بیان می‌شوند که آن را به اختصار K یا عیار طلا می‌گویند. طلای بدون آلیاژ با عیار 24 مشخص می‌شود  که بالاترین سطح عیار و به معنی ٪۱۰۰ طلای خالص است. طلای 18عیار درجه خلوص 75 درصد، 14 عیار سطح خلوص 58.3درصد و 10 عیار دارای سطح خلوص 41.7درصد را دارند. به این ترتیب، هرچه عدد عیار بیشتر باشد، طلای خالص، آلیاژ بیشتری در نسبت فلزات را تشکیل می‌دهد. آلیاژهای طلا با فلزاتی مانند مس، نیکل و نقره ایجاد می‌شوند. هر فلزی ویژگی‌های خاص خود را از نظر رنگ، وزن، شکنندگی و چکش‌خواری دارد اما به‌طورکلی، این فلزات ارزان‌تر، سخت‌تر و سبک‌تر از طلا هستند.

طلای خالص، بسیار نرم است و برای استفاده روزمره مناسب نیست، چون به‌راحتی خم و خراشیده می‌شود و چون بسیار سنگین است، پوشیدن آن ناراحت‌کننده خواهد بود. رنگ طلای خالص زرد-نارنجی بسیار تند است و در ترکیب با سایر فلزات، انواع رنگ طلا پدیدار می‌شود. طلای خالص 24عیار هرگز در ساخت النگو یا گوشواره و انگشتر طلا استفاده نمی‌شود.

طلا عیار ۱۸

در بین انواع طلا، طلا با عیار 18 خالص‌ترین شکل طلا است که به‌طور گسترده در جواهرات از جمله دستبند طلا یا النگو، ساعت، انگشتر و گوشواره طلا استفاده می‌شود. از آن‌جاکه طلا به‌طور طبیعی بسیار نرم است و طلای 18عیار دارای 75درصد طلای خالص است، به‌راحتی ساییده و فرسوده می‌شود اما مزیت آن در این است که باعث واکنش آلرژیک در افراد مبتلا به حساسیت فلزات نمی‌شود.

انواع طلا عیار ۲۰

طلای عیار 20 از 20 قسمت طلای خالص و 4 قسمت سایر آلیاژها تشکیل شده و معادل 83.3درصد طلا و 16.7درصد آلیاژ است. از آنجاکه این آلیاژ در بین انواع طلا بسیار نادر است، ممکن است به‌سختی بتوانید آن را پیدا کنید.

طلا عیار ۲۱

طلای 21عیار حاوی 21 قسمت (5/87 درصد) طلای خالص و 5/12 درصد سایر فلزات مانند نقره، روی، نیکل، پالادیوم یا مس است. این فلز به‌دلیل درخشش چشمگیر و مقاومت در برابر سایش معمولی، گاهی اوقات به‌عنوان طلای با خلوص بالا نیز شناخته می‌شود. شما به‌راحتی می‌توانید طلای 21عیار را به‌دلیل درخشش و رنگ زرد منحصر‌به‌فرد آن در بین انواع رنگ طلا تشخیص دهید.

انواع طلا عیار ۲۲

خالص‌ترین طلایی که هنوز در ساخت انواع انگشتر، دستبند، پابند، بازوبند، گردن‌بند و النگو طلا استفاده می‌شود، معمولاً طلای 22 عیار است که از 91.7 درصد طلای خالص و مقداری نقره، روی یا نیکل تشکیل شده است. فلزات اضافه‌شده، بافت طلای 22عیار را سخت‌تر و بادوام‌تر می‌کنند.

طلا عیار ۲۴

طلای 24عیار، طلای خالص و بدون فلز است که اغلب با نام شمش طلا نیز شناخته می‌شود.

انواع طلا بر اساس عیار

انواع رنگ طلا

طیف رنگی انواع طلا بسیار متنوع و گسترده است. در ادامه به معرفی رنگ‌های رایج در طلا خواهیم پرداخت.

طلای زرد

طلای زرد همان چیزی است که وقتی طلای خالص را تصور می‌کنیم، به آن فکر می‌کنیم. همانطور که در بالا توضیح داده شد، طلای زرد می‌تواند در عیارها و در نتیجه قیمت‌های متفاوتی وجود داشته باشد. در ایران طلای 18عیار بیشتر متداول است و عموماً از طلا، مس و نقره تشکیل شده است.

طلای سفید

طلای سفید آلیاژی از طلا و فلزات سفید مانند نقره، پلاتین، پالادیوم یا نیکل است. طلای صورتی و طلای سبز هم در مقاطع خاصی از تاریخ، طلای سفید نامیده شده‌اند. وقتی طلای سفید با نقره ترکیب می‌شود، سخت‌تر می‌شود، درحالی‌که پالادیوم، آلیاژ شکل‌پذیرتری ایجاد می‌کند. طلای سفید به‌دلیل ماهیت گسترده خود در عیارها و قیمت‌های متفاوتی وجود دارد. توجه به این نکته مهم است که طلای سفید ممکن است حاوی جیوه و نیکل باشد. نیکل و جیوه، به ترتیب مواد تحریک‌کننده پوست و سمی هستند. بنابراین، قبل از خرید این نوع طلا، ترکیب آلیاژی آن را از فروشنده بپرسید.

"</p

طلای سبز

طلای سبز، یکی از رنگ‌های طبیعی انواع طلا است که توسط مردم لیدیا – ساکنان باستانی شبه جزیره آناتولی – کشف شد. لیدیایی‌ها احتمالاً اولین مردمی بودند که از سکه به‌عنوان ارز استفاده و ارزش پول خود را دستکاری کردند تا از مبادلات خود با سایر کشورها سود ببرند. آن‌ها این کار را با استفاده از طلای سبز به‌جای طلای خالص انجام دادند، که به آن‌ها اجازه داد به‌طور پنهانی کالاهایی را با هزینه کمتر از کشورهای دیگر خریداری کنند.

طلای سبز

طلای صورتی یا رز گلد

طلای صورتی یا رزگلد در اوایل دهه 1800 مورد علاقه اشراف روسیه بود. پس از انقلاب اکتبر در سال 1917، اشراف به غرب گریختند و از این قطعات برای به‌دست آوردن ثروت در کشورهای جدید استفاده کردند. در دهه 1920 به‌تدریج این فلز از مد افتاد و در سال‌های اخیر دوباره مد شد. رزگلد یک آلیاژ طلا-مس است که با طلای قرمز و صورتی ارتباط نزدیک دارد، وجه تمایز آن نسبت طلا به مس و افزودن یا عدم افزودن نقره است. طلای رزگلد 4 دسته است:

  • رزگلد 18عیار (75% طلا، 25% مس، 2.75% نقره)
  • طلای صورتی 18عیار (75% طلا، 20% مس، 5% نقره)
  • طلای قرمز 18عیار (75% طلا، 25% نقره)
  • طلای قرمز 12عیار (50% طلا، 50% مس)

هنگام بررسی انواع طلا 18عیار، مهم است توجه داشته باشید که طلای صورتی معمولا نرم‌تر از رزگلد است و به نگهداری بیشتری نیاز دارد. رزگلد همچنین به‌دلیل وجود مس، ضدحساسیت نیست، بنابراین مطمئن شوید که برای هر کسی که آن را می‌خرید با جواهرات مسی مشکلی نداشته باشد.

طلای صورتی یا رز گلد

طلای آبی

طلای آبی یک پدیده نسبتاً جدید است که هنوز مورد توجه قرار نگرفته است. طلای آبی، آلیاژی از طلا و گالیم یا ایندیم است و معمولاً در سطح خلوص حدود عیار 11 قرار می‌گیرد و نسبتاً بادوام و ارزان است. طلای آبی روشن عموماً قطعات نقره استرلینگ است که با طلا اندود و با عامل آبی رنگ شده است. در مجموع، طلای آبی آنقدرها هم رایج نیست.

طلای مایل به سبز

سابقه طلای مایل به سبز به قرن ششم قبل از میلاد باز می گردد. همانطور که در بالاتر گفته شد، طلای سبز به‌عنوان ارز توسط مردم لیدیا در ترکیه امروزی مورد استفاده قرار گرفت. اما در مصر باستان از طلای مایل به سبز به‌عنوان طلای سفید یاد می‌شد و برای سازه‌های مقدس مانند اهرام به کار می‌رفت. این آلیاژ از سال 1980 برای جایزه نوبل استفاده شده است. طلای مایل به سبز در نسخه‌های 18 عیار (75 درصد طلا) و 14 عیار (58.5 درصد طلا) عرضه می‌شود که سایه آن به‌دلیل سطوح طلا، نقره، مس، روی و کادمیوم و نیکل مورد استفاده در تولید آن متفاوت است.  طلای سبز 18 عیار قدیمی ممکن است حاوی نیکل و کادمیوم باشد که فلزاتی سمی هستند.

طلای طوسی

طلای خاکستری یا طوسی نوعی طلای سفید آلیاژ طلا-پالادیوم و بسیار نرم است که استفاده محدودی دارد.

طلای بنفش

طلای بنفش یک آلیاژ طلا-آلومینیوم است که به‌ندرت برای جواهرات استفاده می‌شود، چون افزودن آلومینیوم باعث شکننده شدن طلا می‌شود. به‌همین دلیل، علیرغم عیار بالا (معمولاً 88٪ طلا قرار دارد)، معمولاً به‌جای یک قطعه جواهر در انگشتر یا دستبند طلا استفاده می‌شود.

طلای قرمز

طلای سرخ یک آلیاژ طلا با حداقل یک فلز دیگر (مثلا مس) است. این طلا هم مثل طلای رزگلد در اوایل قرن نوزدهم در روسیه رایج و به طلای روس نیز معروف بود، اگرچه این اصطلاح، دیگر منسوخ شده است. سایه عمیق و غنی طلایی مایل به قهوه‌ای این رنگ طلا ظاهر خاکی و روستایی شبیه به رنگ برنز به آن می‌دهد.

طلای مشکی

طلای سیاه را می توان با 3 روش اکسیداسیون، رسوب شیمیایی بخار و پتینه کردن ساخت. البته تمام این روش‌ها فرایندهای آبکاری هستند. بنابراین، طلای مشکی، وجود واقعی ندارد و بعد از مدتی آبکاری آن از بین می‌رود.

طلای مشکی

تاثیر رنگ طلا بر قیمت آن

رنگ انواع طلا نشان‌دهنده موفقیت، ثروت و تجمل است که احساس عظمت و پیچیدگی را برمی‌انگیزد. درواقع، خواص درخشنده و جذاب طلا، آن را به نمادی از ثروت و رفاه تبدیل می‌کند. تأثیر روانی رنگ طلا بر قیمت آن نیز مانند عیار واقعی طلا بسیار مهم است چون پاسخ‌های احساسی قوی ناشی از جاه‌طلبی و قدرت‌طلبی افراد را برمی‌انگیزد. معمولا گران‌ترین طلا، طلای 24عیار زرد یا شمش است اما ممکن است سایر رنگ‌ها هم به نسبت کمیاب‌بودن فلزات آلیاژی که دارند، گران‌تر یا ارزان‌تر باشند.

پرطرفدارترین رنگ طلا مناسب آقایان

انگشتر طلا مردانه زرد یک حلقه ازدواج کلاسیک برای مردان است اما برای استفاده روزمره مناسب نیست. طلای خالص به‌طور طبیعی رنگی زرد دارد اما آقایان بسته به سلیقه خود می‌توانند رنگ طلای زرد طبیعی را به سفید ملایم یا رزگلد تغییر دهند. طلای سفید آلیاژی از طلای زرد و فلزات نقره‌ای مانند پالادیوم، منگنز و نیکل و یک انتخاب محبوب در میان دامادها است که قیمت آن نسبت به پلاتین مقرون‌به‌صرفه‌تر است. بااین‌حال، مهم است بدانید که طلای سفید ضد‌حساسیت نیست و برای افرادی که پوست حساسی دارند، توصیه نمی‌شود و بعد از مدتی ممکن است رنگ خود را از دست بدهد. در درجه بعد، حلقه طلا مردانه رزگلد موردعلاقه بسیاری از آقایان است اما باید مراقب باشید که کدر نشود. درهرحال، اگر به‌دنبال انگشتری هستید که ضدحساسیت و مقاوم باشد، طلای زرد یا پلاتین بهترین است.

پرطرفدارترین رنگ طلا مناسب خانم‌ها

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا خانم‌ها اینقدر عاشق طلا و جواهرات هستند؟ چون این زیورآلات از زیبایی و ظرافت گرفته تا غرق‌شدن در عشقی عمیق و ارزش عاطفی را القا می‌کنند و باعث افزایش حس اعتمادبه‌نفس بانوان می‌شوند. زنان سایه‌های متفاوتی از شخصیت خود دارند که آن‌ها را به همان چیزی که هستند،‌ تبدیل می‌کند و تعیین‌کننده نهایی سلیقه آن‌ها است.

زنان از سنین پایین شروع به تمایل نشان‌دادن و ستایش جواهرات می‌کنند. انواع طلا مناسب برای دختران جوان، معمولا گوشواره، گردنبند و دستبندها یا النگوهای ظریف 18عیار به رنگ طلایی، سفید یا رزگلد است. در دوران نامزدی نیز یک کالای جذاب و اثیری مانند یک انگشتر کوچک و درخشان یا یک دستبند نازک طلایی، مناسب‌ترین جواهراتی است که می‌توان به خانم‌ها هدیه داد. زنان برای مراحل مهم زندگی، مانند نامزدی و عروسی، جواهرات مجلل‌تری مانند حلقه طلا یا پلاتین را به نقره ترجیح می‌دهند، چون این فلزات اعتبار، پیچیدگی و اسرارآمیزبودن زنانه را نشان می‌دهند.

انتخاب رنگ طلا مناسب پوست

هنگام تصمیم‌گیری در مورد انواع طلا، عواملی مانند شغل، سطح فعالیت، سلیقه، سن، بودجه و حساسیت پوست، همه در تصمیم شما نقش دارند. اگر واقعاً عاشق رنگ طلایی لطیف هستید، طلای 18عیار برای شما مناسب است اما اگر ترجیح می‌دهید تا حدامکان به طلای خالص نزدیک شوید، طلای 22 عیار بهترین انتخاب است.

برخی از فلزات در آلیاژهای طلا مناسب افرادی با رنگ پوست متفاوت هستند. به‌عنوان مثال، اعتقاد بر این است که طلای زرد مکمل رنگ‌های پوست گرم‌تر با رگ‌های سبز رنگ، ته‌رنگ‌های زردآلویی طلایی، چشم‌های قهوه‌ای یا فندقی است و پلاتین یا طلای سفید مناسب رنگ‌های سردتر پوست است که عمدتاً به رگ‌های آبی، ته‌رنگ صورتی مایل به قرمز، چشم‌های خاکستری، آبی یا سبز و موهای بلوند نسبت داده می‌شوند. با تمام این تفاسیر، پیشنهاد ما این است که هر رنگی را که دوست دارید، انتخاب کنید چون در نهایت این «شما» هستید که می‌درخشید.

انتخاب رنگ طلا مناسب پوست

سخن پایانی

انواع طلا در عیارها و طیف رنگی مختلف در بازار وجود دارد. شما می‌توانید با مراجعه به طلافروشی‌ها یا سایت‌های معتبر انواع رنگ طلا را برای هر نوع کالایی که می‌خواهید، انتخاب کنید. ۱۰گلد گالری یکی از معتبرترین و قابل اعتمادترین فروشگاه‌های طلا در سرتاسر کشور است که انواع قطعات طلا را به‌صورت نقد و اقساط به مشتریان محترم ارائه می‌کند. برای خرید قسطی طلا می‌توانید به صفحه گلد گالری مراجعه کنید. مزیت خرید قسطی از این مجموعه این است که با پرداخت نیمی از مبلغ طلا، قیمت طلا برای شما تثبیت می‌شود و دیگر لازم نیست تا پایان اقساط ۵ماهه نگران بالارفتن قیمت این فلز پرارزش و پرچالش باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 16 =