دانستنی های طلا و جواهرات

تفاوت ست و نیم ست طلا چیست؟

تفاوت ست و نیم ست طلا چیست؟
5/5 - (1 امتیاز)

از گذشته‌های دور تا کنون مردم همواره با استفاده از طلا و جواهرات، ظاهر خود را زیباتر نشان می‌دادند. امروزه نیز طلا و جواهرات نقش مهمی در تکمیل استایل افراد دارد. همچنین بسیاری از افراد از انواع زیورآلات طلا برای نشان دادن موقعیت اجتماعی یا به‌عنوان اکسسوری در انواع مراسم‌های ازدواج، نامزدی و… استفاده می‌کنند. علاوه بر اینکه زیورآلات طلا به صورت قطعات مجزا تولید می‌شوند، می‌توان به‌صورت ست و نیم ست طلا هم آن‌ها را خریداری نمود. ست طلا نسبت به نیم ست طلا کامل‌تر است و معمولا از سه قطعه طلا تشکیل می‌شود. در این مقاله قصد داریم به هر آن‌چه که لازم است در مورد ست و نیم ست طلا بدانید، بپردازیم و تفاوت ست و نیم ست طلا را شرح دهیم. همچنین در مورد قیمت انواع ست طلا مانند ست طلا عروس، ست دخترانه و … سخن بگوییم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

تفاوت ست طلا و نیم ست طلا

اگر بخواهیم تفاوت ست و نیم ست طلا را بیان کنیم، ابتدا باید با تعربف این دو آشنا شویم. ست طلا شامل گردنبند، گوشواره و دستبند با طرح شبیه به هم و هماهنگ است. ممکن است در ست‌های طلا ست دستبند و انگشتر هم وجود داشته باشد، اما در اکثر موارد فقط  گردنبند، دستبند و گوشواره وجود دارد. به طور کلی در مورد تفاوت‌های ست و نیم ست طلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع سرویس یا ست طلا بیشتر توسط خانم‌هایی با سن بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و دختران جوان بیشتر به سراغ خرید نیم ست طلا می‌روند.
  • ست طلا از گردنبند، دستبند و گوشواره تشکیل می‌شود، در حالی که نیم ست طلا فقط شامل گردنبند و گوشواره یا ست دستبند و انگشتر است.
  • سرویس یا ست طلا معمولا در انواع مراسم‌های خاص و تشریفاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما نیم ست طلا را می‌توان در مهمانی‌ها و دورهمی‌های عادی و دوستانه هم استفاده کرد.
  • از سایر تفاوت‌های ست و نیم ست طلا می‌توان به ظرافت نیم ست اشاره کرد. معمولا نیم‌ ست‌های طلا، مدلی ساده‌تر و ظریف‌تر دارند.‌
  • از آنجایی که تعداد قطعات طلا در نیم ست کمتر است، معمولا قیمت کمتری از سرویس‌ها یا ست‌های طلا دارند.
  • اغلب در ست‌های طلا از سنگ‌های گران‌قیمت استفاده می‌شود.

قیمت ست طلا

به طور کلی طلا و جواهرات دارای قیمت واحدی نیستند. قیمت روز طلا بر حسب یک گرم به صورت روزانه به صنف طلا فروشان اعلام می‌شود و قیمت زیورآلات طلا بر حسب وزن، اجرت و… بر اساس قیمت روز طلا سنجیده می‌شود. بنابراین باید گفت عوامل بسیاری بر قیمت سرویس طلا اثر می‌گذارند.

از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت ست طلا، وزن و عیار آن است و این عامل می‌تواند به شکل مستقیم باعث افزایش قیمت طلا شود. عیار سرویس طلا نشان دهنده میزان خالص بودن طلا است . هرچه عیار طلا بیشتر باشد، سرویس طلا قیمت بیشتری خواهد داشت. در ایران بیشتر ست‌های طلا از طلای ۱۸ عیار ساخته می‌شوند، اما طلای ۲۱ عیار هم رایج است.

از آنجای که قیمت نهایی ست طلا بر اساس وزن ست و هر گرم آن محاسبه می‌شود، بنابراین وزن زیورآلات طلای خریداری‌شده نیز می‌تواند بر قیمت آن تاثیر بگذارد. هر چه وزن ست و نیم ست طلا بیشتر باشد، قیمت آن گران‌تر است.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند قیمت ست طلا را تحت تاثیر قرار دهد، اجرت ساخت زیورآلات طلا است. اجرت ساخت به طرح مورد نظر و پیچیدگی و سختی سرویس طلای انتخاب شده بستگی دارد. هرچه طرح ست طلای انتخابی شما پیچیده‌تر و ساخت آن دشوارتر باشد، قیمت نهایی آن افزایش می‌یابد.

از آنجایی که در بیشتر ست‌های طلا سنگ‌های قیمتی به کار می‌رود، اگر این سنگ‌ها اصل و ارزشمند باشند، باعث افزایش قیمت سرویس طلا خواهد شد.

قیمت ست طلا عروس

ست طلا عروس معمولا شامل قطعاتی مثل گردنبند، دستبند و گوشواره است. در برخی موارد، حلقه ست طلا هم به این سرویس‌ها اضافه می‌شود. معمولا ست طلا عروس نسبت به ست‌های معمولی درخشندگی بیشتری دارند و با طراحی‌های پیچیده‌تر ساخته می‌شوند. همچنین اغلب در این نوع سرویس‌ها از سنگ‌های قیمتی و نگین استفاده می‌شود. استفاده از سنگ‌های قیمتی، موجب افزایش زیبایی و جلوه ست طلای عروس می‌شود. سرویس طلا عروس ممکن است همراه با انگشتر باشد یا نباشد؛ اما وجود گردنبند، گوشواره و دستبند درون این ست‌ها ضروری است. در هنگام خرید ست طلا عروس یکی از عوامل مهمی که باید به آن توجه کرد، قیمت ست و میزان بودجه فرد است. از آنجایی که هرچه اجرت ساخت ست طلا عروس بیشتر باشد، قیمت آن گران‌تر خواهد بود، برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌توان ست‌های طلایی که ساده‌تر هستند و تراشکاری‌های زیادی ندارند یا درون آن‌ها سنگ‌های قیمتی به کار نرفته است؛ انتخاب کرد. این نوع سرویس‌های طلا معمولا قیمت ارزان‌تری دارند و برای افرادی با بودجه کم مناسب هستند.

حتما بخوانید
سرویس طلا چیست و چه کاربردی دارد

هرچه وزن سرویس طلا عروس بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. وجود سنگ‌های قیمتی در این نوع سرویس‌ها هم به هزینه آن می‌افزاید. اگر بودجه محدودتری برای خرید سرویس طلا عروس در نظر گرفته‌اید، زیورآلاتی را انتخاب کنید که با سنگ ها یا نگین‌های معمولی ساخته شده‌اند.

قیمت ست طلا دخترانه

ست و نیم ست طلا دارای انواع دخترانه هم هستند. برخی از خانم‌های جوان تمایل دارند برای مناسبت‌های رسمی و مهمانی‌های مجلل از ست‌ طلا دخترانه استفاده کنند. ست‌های طلا نسبت به نیم ست‌ها درخشندگی بیشتری داشته و شامل گردنبند، دستبند و گوشواره می‌شوند. به همین دلیل برای مناسبت‌های رسمی‌تر که نیاز به جلوه ظاهری بیشتری دارید، مناسب هستند و بهترین گزینه برای ست کردن با لباس شب محسوب می‌شوند. قیمت ست طلا دخترانه به وزن ست و اجرت ساخت آن بستگی دارد و با توجه به قیمت روز طلا محاسبه می‌شود. همچنین عیار طلا هم بر روی قیمت ان تاثیر دارد. با توجه به اینکه ست طلا دخترانه معمولا ظریف‌تر از ست طلا عروس ساخته می‌شود، معمولا قیمت آن‌هم کمتر است.

قیمت نیم ست طلا

نیم ست طلا اغلب شامل گردنبند و گوشواره می‌شود. نیم ست‌ها نسبت به ست کامل طلا، دخترانه‌تر هستند و بیشتر خانم‌های جوان تمایل به استفاده از آن‌ها دارند. همچنین طرح نیم ست ها ظریف‌تر است و وزن آن ها از سرویس کامل طلا کمتر است. این عوامل موجب می‌شوند قیمت نیم ست طلا از ست طلا کمتر باشد. به طور کلی می‌توان قیمت نیم ست طلا به عواملی مانند وزن نیم ست طلا، عیار طلا، اجرت طلا و قیمت روز طلا بستگی دارد و نمی‌توان برای آن یک قیمت واحد مشخص کرد.

قیمت نیم ست طلا عروس

نیم ست طلا عروس یکی دیگر از انواع ست و نیم ست طلا محسوب می‌شود. نیم ست طلا عروس نسبت به ست کامل قطعات کمتری دارد و معمولا شامل گردنبند و گوشواره یا ست دستبند و انگشتر است. از آنجایی که نیم ست طلا عروس معمولا دارای طرح‌های پیچیده‌تری است و تراشکاری و نگین کاری بیشتری نسبت به نیم ست‌های معمولی دارد، قیمت آن هم بیشتر است. همچنین قیمت نیم ست عروس با توجه به عواملی مانند وزن نیم ست، عیار نیم ست، اجرت ساخت نیم ست، سود فروشنده و قیمت طلا روز طلا بستگی دارد. همچنین اگر در نیم ست عروس از سنگ های قیمتی استفاده شده باشد، قیمت آن افزایش می‌یابد.

قیمت نیم ست طلا دخترانه

از آنجایی که سرویس‌های طلا بیشتر برای مراسم‌‌های خیلی رسمی و تشریفاتی استفاده می‌شوند، اغلب دختران جوان تمایل دارند در کنار سرویس طلا، نیم ست طلا دخترانه نیز تهیه کنند، تا در مراسم‌ها و مهمانی‌های دوستانه ظاهری چشم نواز داشته باشند. نیم ست طلا دخترانه شامل دو قطعه طلا مانند گردنبند و گوشواره می‌شود و نسبت به نیم ست معمولی یا نیم ست عروس ظریف‌تر و مینیمال‌تر ساخته می‌شود. به همین دلیل وزن آن کمتر بوده و ممکن است اجرت ساخت کمتری هم داشته باشد. این عوامل موجب می‌شود قیمت نیم ست طلا دخترانه از نیم ست‌های معمولی کمتر باشد. اغلب دختران مجرد و جوانی که در کنار شیک‌پوشی، سادگی برایشان اهمیت زیادی دارد به سراغ تهیه نیم ست طلا دخترانه می‌روند. همچنین بر روی این نیم ست‌ها اغلب جواهرات و سنگ‌های قیمتی به کار نمی‌رود. به همین دلیل قیمت مناسب‌تری دارند. قیمت نیم ست طلا دخترانه با توجه به قیمت طلا روز، وزن نیم ست، عیار طلا و اجرت و سود تعیین می‌شود.

جمع‌بندی

ست و نیم ست طلا در میان علاقه‌مندان به زیورآلات طلا بسیار پرطرفدار هستند. به طور معمول تعداد قطعات موجود در ست طلا نسبت به نیم ست طلا بیشتر است و ست‌ها کامل‌تر هستند. همچنین از نظر ظاهری نیم ست طلا اسپرت‌تر و ظریف‌تر از ست طلای کامل است. به همین دلیل از ست‌های طلا اغلب در مهمانی‌های رسمی و تشریفاتی استفاده می‌شود، اما نیم‌ست‌ها را می‌توان در مهمانی‌های غیر رسمی و دورهمی‌های دوستانه هم استفاده کرد. قیمت نهایی ست و نیم ست طلا با توجه به عوامل متعددی مانند عیار طلا، اجرت ساخت طلا، وزن طلا و قیمت روز طلا محاسبه می‌شود. از آنجایی که ست کامل طلا شامل قطعات طلای بیشتری نسبت به نیم ست و ممکن است طرح آن هم پیچیدگی بیشتری داشته باشد یا انواع سنگ‌های قیمتی در ساخت آن به کار رفته باشد، معمولا قیمت بیشتری نسبت به نیم ست طلا دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =