دسته‌بندی نشده

درصد اجرت ساخت طلا چیست و چگونه محاسبه می شود؟

درصد اجرت ساخت طلا
5/5 - (1 امتیاز)

اگر تا به حال برای خرید طلا اقدام کرده باشید، حتما عبارت اجرت ساخت طلا به گوشتان خورده است. علاوه بر مبلغی که به عنوان هزینه برای خرید طلای خام می‌پردازید، باید مبالغی را نیز برای سود فروشنده، مالیات و درصد اجرت ساخت طلا بپردازید. در واقع یکی از عواملی که بر قیمت نهایی محصول طلای خریداری شده توسط شما تاثیر می‌گذارد، قیمت اجرت ساخت طلا است. هزینه‌ای که تحت عنوان اجرت ساخت طلا محاسبه می‌شود، بر روی قیمت نهایی طلا، بسیار تاثیر می‌گذارد و می‌تواند میزان هزینه نهایی را به طرز چشم‌گیری افزایش دهد.

از آنجایی که برخی افراد ممکن است طلا را برای پس انداز خریداری کنند و یا ضمن استفاده از طلا به عنوان زیورآلات قصد سرمایه‌گذاری هم داشته باشند، در نظر گرفتن قیمت اجرت ساخت طلا از اهمیت زیادی برخوردار است. حال ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که عرف اجرت ساخت طلا چقدر است و محاسبه درصد اجرت ساخت طلا چگونه صورت می‌گیرد. ما قصد داریم در این مطلب به تمام سوالات شما پیرامون این موضوع پاسخ بدهیم و در مورد محاسبه اجرت ساخت طلا، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما بگذاریم؛ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

اجرت طلا چیست؟

هنگامی که برای خرید طلا به فروشگاه حضوری یا اینترنتی معتبر مراجعه نمایید، متوجه خواهید شد که هزینه‌ای تحت عنوان اجرت طلا، در قیمت نهایی طلا لحاظ می‌شود. اجرت طلا در واقع هزینه‌ای است که طلافروش برای طراحی و ساخت طلا و جواهرات از مشتری دریافت می‌کند و به قیمت طلای خام بر حسب گرم اضافه می‌کند. محصولات طلا بسته به اینکه چگونه ساخته شده باشند، از چه برندی باشند و… از اجرت‌های متفاوتی برخوردار هستند. می‌توان گفت هرچقدر طراحی محصول طلا به روزتر باشد و ساخت آن پیچیدگی بیشتری داشته باشد، متوسط اجرت ساخت طلا نیز بیشتر می‌شود. در حقیقت محاسبه درصد اجرت ساخت طلا بر اساس عواملی مانند طراحی محصول طلا، سنگ‌های قیمتی به کار رفته در آن و تراشکاری‌های صورت گرفته انجام می‌شود.

چه عواملی بر روی اجرت ساخت طلا تاثیر می گذارد؟

در زمان سفارش ساخت طلا، دستمزدی که تحت عنوان اجرت ساخت طلا از مشتری دریافت می‌شود به عوامل متعددی نظیر سختی و پیچیدگی ساخت محصول طلای مورد نظر، نوع تراش‌کاری‌های به کار رفته روی طلا، میزان استفاده از سنگ‌های قیمتی و نگین بر روی محصول و مواردی اینچنینی بستگی دارد. در واقع باید گفت اجرت ساخت طلا برای هر محصول نسبت به محصولات دیگر متفاوت است.

بسته به اینکه سازنده طلا، سفارش ساخت چه محصولی را انجام می‌دهد و طراحی آن محصول چقدر پیچیده است، اجرت طلا متفاوت خواهد بود. سازنده می‌تواند اعمال مختلفی را بر روی طلا انجام دهد که ممکن است برخی از این کارها سخت و پیچیده باشند. همچنین برای ساخت هر قطعه طلا و جواهرات، متریال و لوازم اولیه متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام هزینه مخصوص به خود را دارند. از نقش برند تولید کننده نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. بسته به اینکه مصنوعات طلا دارای چه برندی باشند، متوسط اجرت ساخت طلا متفاوت خواهد بود.

 اجرت طلا چقدر است؟

برای محاسبه درصد اجرت ساخت طلا، قیمت لحظه به لحظه طلای 18 عیار را باید مبنا قرار داد. یعنی طلا فروش برای تخمین زدن عرف اجرت ساخت طلا، قیمت طلا را در همان لحظه چک می‌کند و پس از اضافه کردن اجرت ساخت به همراه سود، قیمت نهایی طلا را به خریدار اعلام می‌کند. اجرت‌ ساخت طلا بر اساس میزان زمانی که صرف ساخت طلا شده و زحمتی که برای آن صرف شده، متغیر خواهد بود. باید به این نکته توجه داشته باشید که طلافروش نمی‌تواند به طور دلخواه هزینه اجرت را تغییر دهد و فقط باید مطابق فاکتور خرید دریافتی از  بنکداران و طلاسازان، درصد اجرت ساخت طلا را اعلام کند.

با توجه به اینکه مصنوعات طلا در طرح‌های جذاب گوناگونی ساخته و به بازار عرضه می‌شوند، میزان زحمت و زمانی که صرف ساخت آن‌ها می‌شود، باهم متفاوت است. بنابراین نمی‌توان گفت اجرت طلا به طور کلی چقدر است و قیمت واحدی برای آن در نظر گرفت. هزینه‌ای که تحت عنوان اجرت طلا از مشتری دریافت می‌شود با توجه به محصول طلای مورد نظر، بین ۲ تا ۴۰ درصد متغیر است. این حدود یعنی کمترین اجرت ساخت طلا ۲ درصد و بیشترین اجرت ساخت طلا ۴۰ درصد در نظر گرفته می‌شود.

روش های مختلف محاسبه اجرت ساخت طلا

روش محاسبه اجرت ساخت طلا

 

شاید جالب باشد بدانید که همان‌گونه که اجرت طلا به عوامل مختلفی بستگی دارد، روش‌های محاسبه درصد اجرت ساخت طلا نیز باهم متفاوت است. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما این است که اگر قصد خرید طلا و جواهرات چه به صورت پرداخت کامل و چه به شکل خرید قسطی طلا دارید، حتما از فروشنده در مورد میزان اجرت ساخت طلا و اینکه چگونه محاسبه شده است، سوال کنید. طلا فروش‌ها محاسبه اجرت ساخت طلا را با روش‌های محاسبه گوناگونی انجام می‌دهند. این روش‌ها شامل اجرت ساخت طلا به صورت درصدی، اجرت ساخت طلا بر مبنای تومان و اجرت ساخت طلا به صورت درصدی و پولی است. در ادامه به شرح هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

اجرت ساخت طلا به صورت درصدی

اجرت ساخت بعضی از محصولات طلا و جواهر به شکل درصدی محاسبه می‌شود. یعنی اگر فروشنده به شما بگوید که اجرت محصول طلای مورد نظر شما ۳۰ درصد است، به این معنا است که ۳۰ درصد از قیمت طلای خام، تحت عنوان اجرت به مبلغ نهایی طلا افزوده می‌شود.

برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنید، یک مثال می‌آوریم؛ فرض کنید طلا فروش قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار را به شما ۴۹۶,۰۰۰ تومان اعلام می‌کند و محصول طلایی که شما پسندیده‌اید، ۲۰ درصد اجرت دارد. در این حالت، باید ۲۰ درصد ۴۹۶۰۰۰ تومان را محاسبه کنید. یعنی اجرت ساخت هر گرم از این قطعه طلا برابر با ۹۹۲۰۰ تومان است. به این ترتیب می‌توان با درصدگیری ساده، به راحتی اجرت ساخت طلا را محاسبه کرد. برای محاسبه درصد اجرت ساخت فقط کافی است، قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار را در اجرت طلا ضرب کنید تا قیمت اجرت طلا به شمل زیر محاسبه شود.

۹۹,۲۰۰ = %۲۰ × ۴۹۶,۰۰۰

دقت داشته باشید که اجرت‌های درصدی بسته به افزایش و کاهش قیمت خام طلا، تغییر می‌کنند و دچار افزایش یا کاهش می‌شوند.

حتما بخوانید
راهنمای کامل تاثیر طلا بر روی پوست

گردنبند طلا مردانه طرح کارتیه کد MN703

۳۸,۷۵۸,۰۰۰ تومان

اجرت ساخت طلا بر مبنای تومان

دومین روش برای محاسبه درصد اجرت ساخت طلا، اجرت ساخت طلا بر مبنای تومان است. در این روش اجرت طلا بر حسب تومان محاسبه شده و مبلغ به قیمت طلای خام افزوده می‌شود. معمولاً مبالغ اجرت در این روش خیلی زیاد نیست. اما برای برخی از زیورآلات طلا که دارای مدل‌های خاصی هستند یا ساخت ایران نبوده و از خارج کور وارد شده‌اند، ممکن است اجرت ساخت بسیار بیشتر از طلاهای معمولی حساب شود.

اجرت ساخت طلا به صورت درصدی و پولی

آخرین روش برای درصد اجرت ساخت طلا، محاسبه اجرت ساخت به صورت درصدی و پولی است که نسبت به روش‌های قبلی پیچیده‌تر بوده و نیاز به دقت بالاتری دارد.  به عنوان مثال وقتی فروشنده طلا می‌گوید اجرت یک قطعه طلا ۱۰,۰۰۰ تومان و ۵ درصد است، برای محاسبه میزان اجرت آن محصول، ابتدا باید ۵% قیمت خام طلا را در نظر گرفته و سپس این عدد را با ۱۰,۰۰۰ تومان جمع کنید.

بنابراین اگر قیمت طلای خام ۴۹۶,۰۰۰ تومان باشد، اجرت ساخت زیورآلات طلا مطابق روش زیر محاسبه می‌شود:

۳۴,۸۰۰= ۱۰,۰۰۰ + ۲۴,۸۰۰ = ۰.۰۵ × ۴۹۶,۰۰۰

 تقسیم بندی انواع طلا بر اساس اجرت

 تقسیم بندی انواع طلا بر اساس اجرت

 

با توجه به اینکه هرچقدر اجرت طلا بیشتر باشد، موجب افزایش قیمت نهایی محصول خواهد شد، بهتر است با انواع محصولات طلای موجود در بازار بر اساس اجرت آشنایی داشته باشید تا با توجه به بودجه خود، بتوانید محصول مناسب را خریداری کنید. از انواع طلا بر اساس اجرت ساخت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طلای بدون اجرت

طلای بدون اجرت مناسب افرادی است که به طلا نگاه سرمایه‌گذاری دارند. اگر با این قصد طلا می‌خرید که ضمن استفاده از آن به صورت زیورآلات، از پول خود در برابر تورم محافظت کنید و به نوعی سرمایه‌گذاری هم انجام دهید، باید به‌دنبال زیورآلات طلا با کم‌ترین اجرت باشید. در این میان، اجرت طلای دست دوم معمولا صفر است و هیچ‌گونه دستمزدی برای این نوع محصولات طلا در نظر گرفته نمی شود، بنابراین گزینه خیلی خوبی برای برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

همچنین باید بدانید که اجرت طلای آب شده هم صفر در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل می‌توانید بین مصنوعات طلای دست دوم و آب‌ شده یکی را به عنوان سرمایه‌گذاری انتخاب نمایید.

طلای با اجرت کم

برخی طلاها با کمترین اجرت ساخت طلا به فروش می‌رسند. این دسته محصولات آن‌هایی هستند که در هنگام ساخت دچار برخی مشکلات شده‌اند و بنابراین محصول نهایی از ظرافت مورد نظر طراح و سازنده یا زیبایی آنچنانی برخوردار نیست. به همین علت هزینه‌ای که به عنوان اجرت طلا محاسبه می‌شود، در این محصولات بسیار پایین خواهد بود.

باید توجه داشته باشید، طلاهایی که در گروه کم‌اجرت جای می‌گیرند، کاملا نو هستند و پیش از شما، مورد استفاده هیچ شخص دیگری قرار نگرفته‌اند، فقط به احتمال زیاد از زیبایی مورد نظر سازنده طلا برخوردار نبوده‌اند و به همین علت با اجرت کمتری به فروش می‌رسند. البته اشکال این محصولات چندان زیاد نیست که به چشم بیاید و هنوز هم زیبا هستند.

طلای با اجرت معمولی

اکثر محصولات طلای موجود در بازار از اجرت معمولی برخوردارند. یعنی فروشنده طلا با توجه به میزان زحمتی که در فرایند تولید صرف شده و تجهیزاتی که در ساخت و تولید این محصولات مورد استفاده قرار گرفته است، مبلغ مشخصی را به عنوان اجرت طلا عنوان می‌کند.

هنگام خرید این نوع محصولات افراد باید آگاه باشند که اجرت اعمال شده، باعث افزایش هزینه نهایی برای خرید طلا می‌شود. پس اگر قصد فروش طلا در کوتاه مدت را دارید، خرید این نوع زیورآلات اصلا مناسب نخواهد بود.

خرید طلا با اجرت ساخت یا بدون اجرت ساخت

حال که با روش محاسبه درصد اجرت ساخت طلا آشنا شدید، ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که در نهایت خرید طلا با اجرت ساخت مناسب ست یا بدون اجرت؟ در پاسخ، اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که خرید زیورآلات با بیشترین اجرت ساخت قطعا روش خوبی برای سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود. پس عاقلانه این است که به‌ دنبال محصولاتی با اجرت کم یا بدون اجرت در این بازار باشیم.

یکی از روش‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در زمینه طلا که تا حدودی ایمن تلقی می‌شود، خرید طلای کم‌اجرت است که افراد زیادی از این روش استقبال می‌کنند. با این کار می‌توان ضمن سرمایه‌گذاری از زیورآلات خریداری‌شده به‌عنوان اکسسوری نیز استفاده کرد.

اما در این روش به هرحال باید مبلغی را به عنوان اجرت و مالیات به فروشنده طلا پرداخت و این ممکن است به مذاق بسیاری از افرادی که می‌خواهند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند، خوش نیاید. معمولا اینگونه افراد به دنبال این هستند که با پرداخت کم‌ترین هزینه، بازدهی زیادی کسب کنند.

در این شرایط بهترین راهکار خرید اجرت طلا دست‌دوم است، زیرا مالیات و اجرت خاصی به ان تعلق نمی‌گیرد. بنابراین خرید این محصولات یکی از بهترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا محسوب می‌شود. البته این نکته را در نظر بگیرید که باید حتما خرید خود را از یک فروشگاه معتبر انجام دهید.

توجه داشته باشید که در هنگام خرید طلای دست دوم، بازهم باید سود فروشنده را پرداخت کنید، ولی نیاز به پرداخت اجرت نیست. همچنین ممکن است برخی از این محصولات به‌ علت کهنه شدن دیگر به‌عنوان زیورآلات قابل استفاده نباشند، یا حتی برای بعضی افراد حساسیت پوستی ایجاد کنند.

بنابراین اگر به دنبال بهترین راهکار هستید، می‌توانید خرید طلای آب شده را نیز در نظر بگیرید. اگر این نوع طلا از فروشگاه‌های معتبر خریداری شود، یکی از بهترین‌ روش‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و امروزه افراد زیادی به این روش روی آورده‌اند.

جمع بندی

با توجه به اینکه خرید طلا همواره با ریسک‌ها و نگرانی‌های خاص خود همراه است، باید با دید باز و آگاهانه نسبت به خرید آن اقدام کنید. یکی از نکاتی که باید در هنگام خرید طلا در نظر گرفت، محاسبه درصد اجرت ساخت طلا است. اجرت ساخت طلا می‌تواند بر روی هزینه نهایی که باید برای خرید محصول بپردازید، تاثیر بگذارد. برخی از محصولات طلای موجود در بازار از اجرت بیشتری برخوردارند و برخی اجرت کمی دارند.

میزان اجرت طلا به میزان زحمت و زمانی که برای ساحت محصول صرف شده است بستگی دارد. همچنین عواملی مانند برند محصولات طلا، وارداتی بودن، تجهیزات و متریال مورد استفاده در ساخت و … نیز می‌تواند بر روی میزان اجرت ساخت طلا تاثیرگذار باشند. نکته ای که باید به آن توجه کنید، این است که اگر قصد فروش طلا در کوتاه مدت را دارید، بهتر است به خرید طلای کم اجرت یا دست دوم روی بیاورید، زیرا در این محصولات اجرت طلا بسیار کم یا صفر است و بنابراین در هنگام فروش متحمل ضرر و زیان نخواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =